Creeër een veilige werkomgeving
Vertrouwenspersoon
Een sparringspartner voor medewerker en werkgever
Een goed beleid dat gericht is op een sociaal veilige en aangename werksfeer binnen jouw organisatie levert voordelen op, zoals:
- meer werkplezier
- hogere productiviteit
- lager ziekteverzuim
- minder personeelskosten
Werkwijze
Als werknemer neem je (telefonisch) contact met mij op voor het maken van een afspraak. We bespreken samen of de afspraak telefonisch, via Zoom of fysiek plaatsvindt. De gesprekken vinden plaats in een voor jou veilige omgeving. Voor een intake neem ik gemiddeld 30-60 minuten tijd. Indien er meer tijd nodig is, plannen we een vervolgafspraak in. De kosten worden vergoed door je werkgever, mits zij een contract met mij heeft. Wanneer u bijvoorbeeld met een integriteitskwestie zit en niet weet waar u terecht kunt, kan ik in een gesprek de verschillende mogelijkheden met jou bespreken en je eventueel doorverwijzen naar derden. In alle gevallen geldt voor mij een geheimhoudingsplicht, dit licht ik voor elk gesprek toe. Neem contact op als je jouw situatie eerst vrijblijvend wilt bespreken.
Is het aanstellen van een vertrouwenspersoon verplicht?
Nee. Op dit moment is er nog geen wet die bedrijven verplicht een vertrouwenspersoon aan te stellen. Echter is op 23 mei 2023 het initiatiefwetsvoorstel tot het aanstellen van een vertrouwenspersoon aangenomen door de Tweede Kamer. Werkgevers tot 10 werknemers zijn uitgezonderd van de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Daarvoor is een amendement aangenomen. Het initiatiefwetsvoorstel van het Tweede Kamerlid Maatoug (GroenLinks) wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet op het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon.
Verder ben je als organisatie volgens de Arbowet verplicht beleid te voeren ter voorkoming, dan wel het beperken van de psychosociale arbeidsbelasting (PSA). O.a. met het aanstellen van een vertrouwenspersoon kun je invulling geven aan deze verplichting.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Als geregistreerd vertrouwenspersoon, zorg ik voor eerste opvang, begeleiding en het adviseren van de melder bij de behandeling van een klacht of melding. Vaak is een luisterend oor voldoende en indien er meer nodig is, kijken we samen naar een passende oplossing en zorg ik voor de juiste begeleiding. Een andere taak is het voorlichten en informeren van de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een presentatie over ongewenste omgangsvormen, een videopresentatie op Intranet over de rol van de vertrouwenspersoon, of het geven van een training. Neem contact op voor meer informatie.
Interne of externe vertrouwenspersoon?
Je kunt kiezen voor intern, extern of een combinatie van beiden. De keuze voor een interne of externe vertrouwenspersoon is per organisatie verschillend en is onder andere afhankelijk van de grootte van een organisatie. Bij grotere organisaties is het advies om minimaal 2 vertrouwenspersonen in te schakelen, bijvoorbeeld een interne en een externe vertrouwenspersoon. Hiermee heeft de medewerker de keuze en is de drempel lager. Zie hieronder een overzicht van de voor- en nadelen van een interne of externe vertrouwenspersoon:
Voordelen interne vertrouwenspersoon:
- De persoon is bekend in de organisatie en daardoor makkelijker vindbaar.
- Collega’s voelen zich vertrouwd met de persoon, waardoor de drempel lager is.
- De persoon kent de organisatie, bedrijfscultuur en medewerkers waardoor hij of zij eerder problemen signaleert.
Nadelen interne vertrouwenspersoon:
- De persoon is een bekende in de organisatie, waardoor het lastiger is om objectief te blijven.
- Er kan een belangenverstrengeling ontstaan tussen de rol van de vertrouwenspersoon en zijn of haar andere functie.
- Bij afwezigheid van de vertrouwenspersoon moet er op korte termijn vervanging geregeld worden.
Bij het inschakelen van een externe vertrouwenspersoon kunt u denken aan de volgende voor- en nadelen:
Voordelen externe vertrouwenspersoon:
- De persoon heeft een onafhankelijke positie en kan daardoor makkelijker objectief blijven.
- De vertrouwenspersoon heeft ervaring en is wellicht ook bekend met andere rollen zoals mediator, coach etc.
- Er is meer afstand naar de organisatie, waardoor medewerkers eerder naar de vertrouwenspersoon toestappen.
Nadelen externe vertrouwenspersoon:
- Er zal meer moeite gedaan moeten worden om de vertrouwenspersoon vindbaar te maken binnen de organisatie.
- De vertrouwenspersoon heeft meer tijd nodig om de bedrijfscultuur te leren kennen.
- Door de afstand nemen medewerkers wellicht minder snel contact op.
Neem vrijblijvend contact op om te bespreken wat het beste bij jouw organisatie past.
NEEM CONTACT OP ↗
Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.